Jsme, stejně jako vy, hudebníci. V naší rodině zaujímá kontrabas nezastupitelné místo, kdy se jeho hře věnuje již třetí generace basistů. Tuto tradici odstartoval náš dědeček pan Jan Pokorný, dlouholetý vedoucí kontrabasové sekce Janáčkovy filhaermonie Ostrava a pedagog na tamní konzervatoři. Vystudoval v Brně ve třídě prof. Rudolfa Tuláčka. Hře na kontrabas se v dnes věnuje jeho vnuk a dva pravnuci.

Pořídit kvalitní a cenově dostupný nástroj je úkol, před kterým stojí každý muzikant či rodič. Omezený rozsah nabídky a nemožnost si vybrat ten správný instrument stál za vznikem obchodní aktivity pod názvem BassTime. Podařilo se nám navázat vztahy s několika zahraničními výrobci kontrabasů, a to jak mistrovských, tak továrně vyrobených. Vzhledem k celkovému objemu prodejů si můžeme dovolit ten luxus,  každý nástroj zkontrolovat, seřídit a přehrát. Zákazníkům tak chceme předávat nástroje, přímo připravené ke hře. 

Nastavení a dílenská kontrola probíhá u českých mistrů houslařů, se kterými spolupracujeme a jejichž umění je jedním z předpokladů, jak docílit kýženého cíle. Proto při srovnávání konkurenčních nabídek mějte prosím na mysli, že basa vybalená z krabice je diametrálně odlišná od té, která je připravená k okamžitému použití.

5 tipů pro správný nákup nástroje

5 tipů pro správný nákup nástroje

Nákup hudebního instrumentu je často složitý proces na jehož konci nemusí stát spokojený zákazník. V případě mistrovských nástrojů se často jedná o částky, přibližující se hodnotě nového osobního automobilu. Výběr vhodného nástroje je zkrátka krok, který je potřeba dobře rozmyslet.

1. Koupíme teď něco levného a uvidíme, jestli to syna / dceru začne bavit

Ve většině případů nezačne. Je to omyl, který se opakuje a přesouvá z generace na generaci. Pokud mladý hráč "doluje" z nástroje horko-těžko nějaký použitelný zvuk, nebo má zakoupený instrument takové technické nedostatky, že jej lze používat jen s vypětím všech sil, přestane to mladého hudebníka / hudebnici bavit celkem rychle. Takže pokud chceme děti a mládež od hudby odklonit, je to správná cesta.

2. Pořídíme teď větší nástroj, však on do toho žák časem doroste

Druhý, neméně povedný přístup. Každá velikost nástroje je věnována jiné věkové skupině hudebníků. Nutno samozřejmě zohlednit také fyziologické předpoklady daného jedince. Pokud koupíte kvalitní nástroj odpovídající velikosti, není s případným prodejem takový problém jako u levných nekvalitních nástrojů, na kterých je navíc používání více patrno. Navíc kvalitní nástroje si cenu "drží" o poznání lépe...

3. Příslušenství, nějaké  bude stačit 

Ani sebelepší mistrovský kus se nerozehraje bez dalšího nutného příslušenství. Smyčec, kalafuna či samotné struny jsou elementy, které mají přímý vliv na zvuk nástroje a jeho samotnou hratelnost. Proto při nákupu nového nástroje pamatujte v rozpočtu také na pořízení odpovídajícího příslušenství. V budoucnu se sázka na jistotu zcela určitě vyplatí.

4. Nové nástroje nehrají

Celkem velká část hudební komunity zastává názor, že nové nástroje nedosahují kvalit starých mistrovských kousků a koupě nově postaveného nástroje jsou zkrátka vyhozené peníze. U většiny starších nástrojů vás však čeká ihned po pořízení cesta k houslaři a po nákupní ceně další neplánovaná investice. Nebudeme spekulovat, za jak dlouhou dobu se vám opravený nástroj od mistra houslaře vrátí. Čekací doba je v tuto chvíli v řádech měsíců...

Nový kvalitní nástroj vykazuje svůj slyšitelný potenciál takřka ihned. V budoucnu tak už můžete být překvapeni jedině mile. Samozřejmě pravidelným muzicírováním získává dřevo pozitivní vlastnosti, které se promítají do výsledného tónu. 

5. Obal až potom

Nezbyl budget na dobrý obal, budu s nástrojem manipulovat opatrně, pojedu pomalu, atd... Basa v dece, v starém plátěném obalu, to už tu všechno bylo. Jedná se o dřevěné výrobky, které jsou náchylné na jakékoliv mechanické poškození. Vlhkost či přímo voda také není zrovna vítané podnebí pro dobrý technický stav nástroje. Opravy poničených hudebních nástrojů jsou velmi drahé, čekací doba dlouhá a některé poškození nelze odstranit vůbec. Proto věnujte nákupu dobrého obalu odpovídající pozornost. Rozhodně se to vyplatí.

 


Jak vybrat tu správnou velikost?

Jak vybrat tu správnou velikost?

Správná velikost nástroje je zásadní pro další směřování dětí a mládeže při hře na kontrabas. 

Standardní velikost kontrabasu je 3/4. Stejně jako u houslí existují půlové nebo čtvrteční varianty kontrabasů určené pro výuku dětí. 4/4 (Celý) kontrabas je podstatně méně rozšířen, protože má poměrně velkou mensuru a hra je v základních polohách nepohodlná. Kontrabas měří na výšku v průměru 195 cm, půlová varianta 168 cm a čtvrteční 152 cm. Při hře ve stoje by měl být nástroj vysoký tak, že by měl nultý pražec být zhruba v úrovni očí hráče. Z těchto údajů je potřeba při pořizování kontrabasu vycházet.


Smyčec, jako důležitý prostředek pro kontakt s nástrojem

Smyčec, jako důležitý prostředek pro kontakt s nástrojem

V klasické hudbě a také ve folklóru se basista bez smyčce neobejde. V otázce výběru smyčce doporučujeme nedělat kompromisy, jeho kvalita se výrazně podílí na kvalitě výsledného zvuku. Z cenově levnějších smyčců vykazují solidní vlastnosti pruty, zhotovené z carbonu. Pro profesionály nabízíme mistrovské smyčce prvotřídní kvality, z exotických dřev. Pro menší basisty a basistky nabízíme také kratší smyčce, s nižší žabkou, pro pohodlnější hraní.

Užijte si hru na dobrém nástroji

Užijte si hru na dobrém nástroji

Smyčcové nástroje vyžadují snad ještě větší porci hodin strávených cvičením. Správná intonace, rytmus a rozeznívání strun smyčcem je zkrátka těžká disciplína. Kvalitní vybavení je v tomto ohledu nezbytným předpokladem ke zdárnému studiu.